Samochód w firmie – kiedy leasing jest lepszy niż zakup za gotówkę?

Udostępnij artykuł

Każdy samochód porusza się dzięki temu, że silnik przekazuje moc do kół – ale nie zawsze do tych samych. W zależności od konstrukcji siła napędowa może trafiać na oś przednią, tylną, a niekiedy na obie. Ta pozornie drobna różnica wpływa na wiele rzeczy – od prowadzenia auta po koszty serwisu. Dlatego też warto wiedzieć, jakie są rodzaje napędów samochodowych i gdzie sprawdzają się konkretne rozwiązania.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie są główne różnice między napędami FWD, RWD i AWD/4WD.
  • Który typ napędu najlepiej sprawdzi się w mieście, na trasie lub w terenie.
  • Jakie są zalety i wady każdego rodzaju napędu.
  • Na co zwrócić uwagę, wybierając auto pod kątem prowadzenia, bezpieczeństwa i kosztów.
  • Które modele z poszczególnymi napędami są dostępne w ofercie leasingowej Car Lease Polska.

Co to jest napęd na przednie koła (FWD)?

To zdecydowanie najczęstszy układ we współczesnych autach osobowych. Przednie koła skręcają i napędzają samochód. Taka konstrukcja pozwala ograniczyć liczbę części – nie ma wału napędowego, mostu tylnego, a to oznacza mniej zajętego miejsca pod podłogą, większy bagażnik i niższe koszty produkcji. Samochody z napędem FWD dobrze radzą sobie w mieście i na śliskiej nawierzchni – masa silnika nad przednią osią pomaga w zachowaniu przyczepności. Ale przy mocniejszych silnikach i dynamicznej jeździe łatwo poczuć podsterowność, czyli moment, w którym auto nie chce skręcać tak, jak każe kierownica. Dla wielu kierowców nie będzie to jednak problem – zwłaszcza przy codziennej, spokojnej jeździe.

W ofercie Car Lease Polska znajdziesz szeroki wybór modeli z napędem na przednie koła m.in. BMW Seria 2 czy Audi A3. To popularny typ napędu, który można spotkać także w samochodach klasy ekonomicznej, w tym autach produkcji japońskiej. 

Napęd na tylne koła (RWD) – to musisz wiedzieć!

Tu sytuacja wygląda odwrotnie – przednie koła skręcają, tylne natomiast popychają auto do przodu. Takie rozwiązanie cenione jest przez fanów dynamicznej jazdy, ponieważ pozwala lepiej rozdzielić zadania między osie – kierowanie przestaje być obciążone napędzaniem. Auto prowadzi się pewniej, a przy wyższych mocach zapewnia lepszą trakcję podczas przyspieszania.

RWD wymaga jednak większego zaangażowania kierowcy – szczególnie na śliskiej nawierzchni. Łatwo wpaść w nadsterowność, czyli sytuację, w której tył zaczyna uciekać. Stąd tylny napęd częściej znajduje się w autach sportowych, premium czy dostawczych, które potrzebują większej stabilności przy dużym obciążeniu. Przykłady takich modeli można mnożyć. Znajdują się wśród nich m.in. Mazda MX-5, Ford Mustang, Mercedes-Benz (klasy C i większe modele) czy Lexus IS. Jeżeli chciałbyś sprawdzić, czy jazda takim autem będzie dla Ciebie w pełni komfortowa, zrezygnuj z zakupu i wybierz leasing BMW, Audi lub innego modelu. 

Napęd na cztery koła (AWD/4WD) – najważniejsze informacje

Co to jest napęd AWD? To najbardziej zaawansowany i najbardziej wszechstronny typ napędu. W podstawowej wersji moc trafia na obie osie jednocześnie lub jest rozdzielana komputerowo w zależności od sytuacji. Dzięki temu auto lepiej rusza z miejsca na śniegu, błocie czy mokrej jezdni. Daje też więcej pewności podczas jazdy po krętych drogach.

W praktyce 4WD i AWD bywają różnie nazywane przez producentów. W terenówkach mamy często klasyczne 4WD z możliwością ręcznego dołączenia drugiej osi. Z kolei w autach miejskich i SUV-ach to raczej inteligentne systemy AWD, które same regulują, gdzie i ile mocy trafi. Największe zalety? Trakcja i bezpieczeństwo. Największe wady? Koszt i wyższe spalanie.

Oferta Car Lease obejmuje bardzo szeroki wybór aut z napędem na cztery koła, w tym: Audi (A5, A6, A7, Q2, Q3, Q5 i Q7), BMW (serii 4, 5 i 7 oraz X1, X3, X4 i X5) czy Mercedes (klasy C, E, S, a także modele CLA, GLC, GLE i GLS). Leasing Audi lub innego wybranego modelu jest dostępny w bardzo korzystnej cenie. 

FWD, RWD i AWD/4WD – co wybrać?

Nie ma jednego, uniwersalnego rozwiązania.

  • FWD będzie idealny do jazdy po mieście i spokojnych tras.
  • RWD to wybór dla kierowców ceniących precyzję prowadzenia i wyższe osiągi.
  • AWD/4WD sprawdzi podczas jazdy w trudnym terenie.

Napęd FWD, RWD, AWD – różnice:

Typ napęduZaletyWady
Napęd na przednie koła (FWD – Front-Wheel Drive)Lżejsza konstrukcja pojazdu – mniejsza masa własna przekłada się na niższe zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla.Większa przestrzeń ładunkowa – brak wału napędowego umożliwia lepsze wykorzystanie przestrzeni.Lepsza przyczepność na śliskich nawierzchniach (np. śnieg, deszcz) przy braku ładunku – dzięki skupieniu masy silnika nad napędzaną osią.Niższe koszty produkcji i zakupu – tańsze rozwiązanie technologiczne.Zwykle dostępna w wersjach z automatyczną skrzynią biegów.Niższa dopuszczalna masa całkowita z przyczepą – ograniczone możliwości holowania w porównaniu do pojazdów z napędem tylnym.Gorsza dynamika jazdy przy większym obciążeniu.
Napęd na tylne koła (RWD – Rear-Wheel Drive)Lepsza równowaga podczas jazdy z dużym obciążeniem – tylna oś jest dociążana, co poprawia przyczepność.Wyższa stabilność i przewidywalność podczas holowania – szczególnie przy cięższych przyczepach.Lepsze właściwości jezdne – większa dynamika i bardziej sportowe wrażenia z jazdy.Wyższe koszty zakupu i serwisowania – bardziej złożony układ napędowy.Większa masa pojazdu – wpływa negatywnie na ekonomię paliwową i emisję dwutlenku węgla. Gorsza przyczepność w trudnych warunkach pogodowych (np. śnieg, lód) bez obciążenia.
Napęd na wszystkie koła (AWD – All-Wheel Drive)Najlepsza przyczepność w trudnych warunkach drogowych – równomierny rozkład momentu obrotowego na wszystkie koła. Doskonały wybór do jazdy terenowej, po błocie, śniegu czy piasku. Wspomaga bezpieczeństwo i stabilność pojazdu na zakrętach i podczas przyspieszania.Ułatwia holowanie w niekorzystnych warunkach terenowych i pogodowych.Wyższy koszt zakupu – bardziej zaawansowany technologicznie układ.Większe zużycie paliwa – z uwagi na dodatkowy ciężar i większe opory mechaniczne.Wyższe koszty serwisowe – bardziej skomplikowana konserwacja.

Interesuje Cię leasing samochodu? A może chciałbyś dowiedzieć się więcej o modelach w danym napędzie? Z przyjemnością zapewnimy Ci profesjonalne wsparcie i doradztwo na każdym etapie transakcji! Zaufaj naszym ekspertom i wybierz auto, które sprawi, że pokochasz codzienną jazdę!

Ostatnio na blogu

TOP 5 aut dla przedstawicieli handlowych – praktyczne i ekonomiczne wybory

Crossover i SUV to pojazdy, które charakteryzują się wysokim nadwoziem i sporym prześwitem, który jest znacznie większy niż w standardowych autach osobowych. Lista różnic jest jednak znacznie dłuższa! Wyjaśnijmy Ci, jakie są wady i zalety SUV-ów, oraz przedstawimy cechy crossoverów. Zobacz sam, które auto najlepiej spełni Twoje potrzeby!

Ranking najlepszych elektryków do 150 tys. zł: BYD, Jaecoo, MG i inni

Ranking aut premium z największymi rabatami w leasingu 2025

Elektryk do 150 tysięcy? Tak to możliwe! Jeszcze kilka lat temu taka cena oznaczała głównie miejskie samochody z minimalnym zasięgiem i topornym designem. Dziś na rynku pojawiło się sporo świeżych graczy, którzy mieszają w segmencie aut elektrycznych, a wszystko to w budżecie, który nie zrujnuje Twojego portfela. Nasz ranking najtańszych aut elektrycznych gromadzi najciekawsze elektryki, które można kupić (albo zamówić) w 2025 roku za maksymalnie 150 tys. zł. Zobacz, jakie auto elektryczne warto wziąć w leasing.

Jeep Compass vs Suzuki Across – które auto lepiej sprawdzi się w wynajmie długoterminowym?

Masz przekonanie, że chińskie samochody to wciąż tanie podróbki zachodnich modeli? To bardzo krzywdząca opinia, tym bardziej że najnowszy SUV klasy C, który w zeszłym roku pojawił się na europejskich drogach, ma wszelkie predyspozycje ku temu, aby zawładnąć sercami polskich kierowców. Przyjrzyjmy się bliżej Jaecoo 7. Czy warto zainwestować w ten model?